Feike Asma 

Muziek brengen en muziek horen, daar draaide bij organist Feike Asma (1912-1984) alles om.  Bij het vertolken van orgelmuziek ging het hem primair niet om stijlzuiver musiceren of ambachtelijke perfectie, maar om de expressie: wat geef je de hoorders mee in je spel.
Feike Asma bezat de gave om zijn muzikale gedachten over te brengen op het publiek, daarbij geholpen door zijn geweldig gevoel voor klank, timing, het opbouwen van spanning, zijn enorme musiceerdrift en het zetten van een eigen stempel op een compositie. Dit alles miste de uitwerking op het publiek niet. Werden er nogal eens kritische opmerkingen geplaatst over zijn spel, er waren ook musici die onder de indruk waren van zijn vertolkingen van het romantische orgelrepertoire. Ton Koopman zei eens naar aanleiding van een concert: “Hij speelde een gigantisch mooie Franck en een indrukwekkend Choral van Andriessen. Ik heb toen goed begrepen waarom Asma zo beroemd was. Asma had iets wat veel organisten missen; hij speelt met zijn hart”. Een zelfde waardering ondervond Feike Asma van Charles de Wolff, Marius Monnikendam en Hendrik Andriessen.

Inhoud

  • Hendrik Andriessen (1892-1981)
  • 1 Thema met variaties (1949)7:36
  • 2 Nr. 19 uit: Intermezzi seconda raccolta (1939-46)4:31
  • Karl Hoyer (1891-1936)
  • 3 Einleitung, Variationen und Fuge über den Choral ‘Jerusalem, du hochgebaute Stadt’, op. 3 (1913)15:55
  • Marius Monnikendam (1896-1977)
  • 4 Choral (deel 3) uit: Sonata da Chiesa (1961)10:22
  • Alexandre Guilmant (1837-1911)
  • 5 Deuxième méditation pour orgue en fa dièse mineur, op. 20 nr. 2 (1866)5:38
  • César Franck (1822-1890)
  • 6 Deuxième Choral en si mineur (uit: Trois Chorals, 1890)15:22
  • 7 Pastorale en mi majeur, op. 19 (uit: Six Pièces, 1860-63)8:52
  • 8 Pièce héroïque en si mineur (uit: Trois Pièces, 1878)9:40
  • Haarlem, Grote of St.-Bavokerk (1 t/m 3), Utrecht, Domkerk (4), Maassluis, Groote of Nieuwe Kerk (5 t/m 8)
deze cd bestellen