Giovanni Gabrieli - Dialoghi musicali

Hoewel er geen orgelpartijen bewaard zijn gebleven, spreken veel bronnen uit de 16e en 17e eeuw over bespelingen van twee orgels. In Spanje en Italië was het gewoonte om in het koor van de kerk twee orgels tegenover elkaar te plaatsen. In 1596 bouwde Baldassarre Malamini voor de San Petronio in Bologna een tweede orgel tegenover het Da Prato-orgel uit 1475. Vaak werden in kerken met twee orgels ook twee gelijk bezoldigde organisten aangesteld. In de San Marco in Venetië leverde dat illustere duo’s op, zoals Claudio Merulo en Andrea Gabrieli en de beide Gabrieli’s samen.
Liuwe Tamminga, vanaf 1982 organist van de San Petronio, ontdekte in twee Bolognese bibliotheken een groot aantal dubbelkorige instrumentale werken. Deze composities bevonden zich nooit in partituur, maar altijd in afzonderlijke partijen. De Fries Tamminga heeft een monnikenwerk verricht door veel van deze werken in te richten voor twee orgels en ze naar goed oud-Italiaans gebruik te intavoleren (versieren).
In 1994 ontstond het idee om ten behoeve van een radio-uitzending een uur dubbelkorige muziek van Giovanni Gabrieli (1554?-1612) samen te stellen. Voor deze componist werd gekozen omdat zijn werk de kroon vormt op de Italiaanse dubbelkorigheid. De muziek die tijdens deze opname door Liuwe Tamminga en Leo van Doeselaar voor het eerst sinds vier eeuwen weer tot klinken werd gebracht, is nu op cd verschenen! De uitgave is een co-productie van het Belgische cd-label Passacaille van barokmusicus Jan De Winne en het cd-label Document van voormalig radio-programmamaker Okke Dijkhuizen. 
In 1982 werden de beide orgels in Bologna weer in hun middentoonse luister hersteld, zodat ze opnieuw in staat zijn een belangwekkend gedeelte uit de muziekgeschiedenis op een ‘authentieke’ manier te laten horen in hun oorspronkelijke omgeving.

Download het booklet voor de overige toelichting en luister hiernaast naar de geluidsfragmenten.

Inhoud

  • Giovanni Gabrieli - Dialoghi Musicali
  • 01 Fuggi pur se sai. Aria da sonar a 85:18
  • 02 O che Felice giorno (Hodie Christus natus est) a 83:22
  • 03 Chiar’ Angioletta. Aria da sonar a 82:43
  • 04 Dormiva dolcemente a 84:09
  • Uit: Dialoghi Musicali de diversi eccellentissimi autori a 7, 8, 9, 10, 11 & 12 voci (Venice, 1590)
  •  
  • 05 Canzon Septimi Toni a 85:00
  • 06 Sonata Pian & Forte a 86:30
  • 07 Canzon Noni Toni a 83:44
  • 08 Canzon Septimi Toni a 84:22
  • 09 Canzon Duodecimi Toni a 84:26
  • 10 Sonata Octavi Toni a 125:25
  • Uit: Sacrae symphoniae a 6, 7, 8, 10, 12, 14, 15 & 16, tam vocibus, quam instrumentis (Venice, 1597)
  •  
  • 11 Canzon XXVII Fa Sol La Re a 83:44
  • 12 Canzon XXVIII Sol Sol La Sol Fa Mi2:37
  • Uit: Canzoni per sonare con ogni sorte di stromenti a 4, 5 & 8, da diversi eccellentissimi musici (Venice, 1608)
  •  
  • 13 Canzon XII a 84:41
  • 14 Canzon XIV a 104:31
  • 15 Canzon VIII a 86:29
  • Uit: Canzoni et Sonate del Signor Giovanni Gabrieli, Organista della Serenissima Republica di Venetia, a 3, 5, 6, 7, 8, 10, 12, 14, 15 & 22 voci. Per sonar con ogni Sorte de Instrumenti (Venice, 1615)

Recensies

Organisten Liuwe Tamminga en Leo van Doeselaar zorgen voor muzikaal spektakel in Bologna. Tamminga en Van Doeselaar konden elkaar tijdens de opname niet zien: ze zaten met de ruggen naar elkaar toe in een ruimte die ook nog eens flink galmt. Des te knapper is de ritmische finesse die ze hebben bereikt in dit muzikaal spektakel in aardetinten. Flitsende noten, feestelijk vertolkt: een uniek project dat smeekt om een reprise met publiek. 
Merlijn Kerkhof - De Volkskrant

deze cd bestellen