Nieuws

Vernieuwde website
Hoewel ik na een periode van ziekte achter een deel van mijn werkzaamheden een punt heb moeten zetten, blijft er nog voldoende over waar ik inspiratie uit kan halen. Elders op deze website treft u onder meer geluidsfragmenten aan van de verschillende cd's die op het label DOCUMENT zijn uitgebracht.

Nieuwe uitgaven

Nieuwe cd-uitgave Theo Olof (1924-2012)

Theo Olof heeft meer dan veertig jaar lang het Nederlandse muziekleven verrijkt met zijn bijzondere spel, zijn open blik op het muziekleven, zijn prachtige verhalen en anekdotes en zijn generositeit als mens. Samen met de een jaar oudere Herman Krebbers bezette hij decennia lang de eerste lessenaar van het Residentie Orkest en het Concertgebouworkest.
Theo Olof heeft zich vrijwel van meet af aan ingezet voor de Nederlandse muziek, en meer algemeen voor de hedendaagse muziek. Een weerslag daarvan is op de in 2013 voor een Edison genomineerde cd/dvd-box ‘Theo Olof - Violinist’ terug te vinden. Zie elders op deze website.
Theo Olof was ook een uitermate bescheiden musicus, een waarlijke dienaar van de muze. Wanneer hij zich in geschrift uitte of als spreker van zich liet horen, ging het altijd over de ander, over het bijzondere voorval, over de prachtige muziek. Die bescheidenheid siert ook zijn uitvoeringen. Muzikaliteit, integriteit, ontroering en humor, dat is wat we nog steeds ervaren bij het beluisteren van zijn historische uitvoeringen.
In verband met het feit dat het op 5 mei a.s. een eeuw geleden is dat Theo Olof in Bonn werd geboren, verschijnt er binnenkort een nieuwe, meer ‘klassieke’ cd-uitgave, als tegenhanger van de bovengenoemde cd/dvd-box. Het programma op de drie cd’s vermeldt onder meer de vioolconcerten van Beethoven en Tsjaikovski en sonates van Schumann, Brahms en Grieg.

Jacob Bijster - Chamber Music
Vorig jaar verscheen er een cd met kamermuziek van Jacob Bijster (1902-1958), een componist die vooral bekend is vanwege zijn orgelwerken en zijn in 1959 postuum gepubliceerde Orgelmethodiek. Dat Bijster ook een schat aan kamermuziek heeft nagelaten, is minder bekend. Om dit hiaat op te vullen nam Okke Dijkhuizen het initiatief om een selectie uit dit uitgebreide oeuvre vast te leggen. De cd bevat composities die tussen 1917 en 1927 zijn geschreven, maar ook werken uit de tijd dat Bijster een gerijpt componist was. Het programma bestaat uit klavierstukken, waaronder de Trois morceaux caractéristiques, een drietal liederen, de Trois Pièces voor viool en piano, de Sonate voor viool en piano en de Tweede Suite voor klavier.

Jan Stulen - A Tribute
Al geruime tijd leefde bij mij het idee een klankdocument te maken rond Jan Stulen (1942-2017). Stulen nam in het Nederlandse muziekleven een belangrijke plaats in. Allereerst als dirigent, maar ook als begenadigd pedagoog en auteur. Ik leerde Stulen kennen in 1987, tijdens studio-opnamen van het Radio Symfonie Orkest. Vanuit mijn jarenlange ervaring als programmamaker en regisseur op Radio 4 groeide bij mij de overtuiging dat Stulen een eigen cd-box verdient.
Een zoektocht in de radioarchieven van Beeld en Geluid leidde tot een grote hoeveelheid opnamen van de orkesten waar Stulen mee gewerkt heeft. Uit dit aanbod moest een keuze worden gemaakt. Bij mijn besluitvorming speelden diverse criteria een rol, zoals de kwaliteit van de uitvoering, de betekenis van de composities en de onderlinge samenhang van de werken. Het resultaat biedt de luisteraar een programma dat door zijn verscheidenheid het belang van Stulen voor de Nederlandse muziekcultuur ten volle onderstreept. De pers is unaniem lovend over deze uitgave. Het toonaangevende tijdschrift Luister waardeerde de box zelfs met een tien!

Uit het radioarchief
In deze rubriek hoort u maandelijks een favoriete opname uit mijn actieve periode op Radio 4 of een opname van latere datum, variërend van muziek uit de middeleeuwen tot en met muziek uit de twintigste eeuw. Deze maand muziek van Olivier Messiaen (1908-1992), gespeeld door Jan Jansen op het orgel van de Domkerk in Utrecht. Transports de joi [vreugdejubel van een ziel voor Christus' heerlijkheid] is samen met Dieu parmi nous uit de cyclus La Nativité du Seigneur wel het bekendste werk van Messiaen in dit genre. Afwisselend klinken monumentale akkoorden, echo’s hiervan, pedaalsoli, rhapsodische intermezzi en passagewerk. Het werk is één grote uiting van vreugde, waarbij Messiaen de vertolker dwingt om het uiterste te geven.