Nieuws

Vernieuwde website
Hoewel ik na een periode van ziekte achter een deel van mijn werkzaamheden een punt heb moeten zetten, blijft er nog voldoende over waar ik inspiratie uit kan halen. Elders op deze website treft u onder meer geluidsfragmenten aan van de verschillende cd's die op het label DOCUMENT zijn uitgebracht.

Uit het radioarchief
In deze rubriek hoort u maandelijks een favoriete opname uit mijn actieve periode op Radio 4 of een opname van latere datum, variërend van muziek uit de middeleeuwen tot en met muziek uit de twintigste eeuw. Deze maand een concertopname van pianist Boris Berman. Hij speelt het Scherzo no. 1 in b-klein, op. 20 van Frédéric Chopin (1810-1849).
Chopin begon met het schrijven van zijn eerste scherzo in 1831, tijdens de novemberopstand tegen Tsaar Alexander I van Rusland. Een vriend van hem, Thomas Albrecht, aan wie het werk is opgedragen, overtuigde hem om in Wenen te blijven - ver van zijn familie in Polen - om een muzikale carrière op te bouwen. In Wenen speelde Chopin in die tijd maar één concert: zijn eerste Pianoconcert in e-klein dat hij een jaar eerder had voltooid. Vanwege de opstanden en oorlog veranderden zijn werken van een louter briljante naar een meer donkere, sombere stijl, zo ook het eerste scherzo met de tempo-aanduiding Presto con fuoco dat donker, dramatisch en levendig van karakter is. Behalve dit eerste scherzo schreef Chopin er nog drie.
Het Scherzo no. 1 in b-klein, op. 20 is geschreven in de vorm A-B-A-Coda. Het werk opent met twee fortissimo akkoorden, één hoog, en één laag. Daarop volgen op hoge snelheid reeksen dramatische uitbarstingen in b-klein. Het werk ontwikkelt zich verder en leidt naar een wat rustiger gedeelte in B-groot. Daar treft men een melodie in het middenregister, gebaseerd op een oud Pools kerstlied (Lulaj┼╝e Jezuniu). Het trio-gedeelte verdwijnt en de twee beginakkoorden keren terug, waarna het onstuimige beginthema in mineur weer terugkeert. Een dramatisch, virtuoos coda volgt en sluit het werk af.