Nieuws

Vernieuwde website
Hoewel ik na een periode van ziekte achter een deel van mijn werkzaamheden een punt heb moeten zetten, blijft er nog voldoende over waar ik inspiratie uit kan halen. Elders op deze website treft u onder meer geluidsfragmenten aan van de verschillende cd's die op het label DOCUMENT zijn uitgebracht.

Uit het radioarchief
In deze rubriek hoort u maandelijks een favoriete opname uit mijn actieve periode op Radio 4 of een opname van latere datum, variërend van muziek uit de middeleeuwen tot en met muziek uit de twintigste eeuw. Deze maand een studio-opname uit 1987 met pianist Matthijs Verschoor en het Radio Symfonie Orkest o.l.v. Jan Stulen.
In 1913 debuteerde in Wenen de veelbelovende jonge pianist Paul Wittgenstein (1887-1961). Kort daarna sloeg het noodlot toe: bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog vertrok Wittgenstein naar het Russische front waar hij zijn rechterarm verloor. Desondanks bouwde Wittgenstein na de oorlog een succesvolle carrière op. Hij slaagde erin een techniek voor de linkerhand tot het uiterste te perfectioneren. Wittgenstein legde zich niet alleen toe op bestaand repertoire voor de linkerhand, hij gaf ook componisten de opdracht nieuwe werken te schrijven.
Het Pianoconcert voor linkerhand in D-groot dat de Maurice Ravel (1875-1937) voor hem schreef is subliem. De première was in 1932 met Wittgenstein zelf aan de piano. Er bestaat ook een versie voor twee piano’s die tot ongenoegen van Ravel door Wittgenstein werd bewerkt en een levenslange ruzie tot gevolg had.
In het Pianoconcert voor linkerhand lijkt het alsof je vliegtuigen hoort overvliegen. Het gebrom is angstaanjagend. En dan het klagende fagotthema ondersteund door een marcherend orkest, spelend in het allerlaagste register. Plots komt daar de piano, bespeeld door slechts één hand, de linker. Horen we hier leed en verschrikking van de oorlog? Horen we troepenverschuivingen? Het zou best kunnen. Ravel kende de geluiden, hij had tenslotte als hospik de ellende van dichtbij meegemaakt.